Creëer een band met je klant

Posted on by admin

De consument wordt voortdurend overspoeld met informatie en het aanbod lijkt vandaag de dag, in welke branche dan ook, oneindig. Veel consumenten zien dan ook door de bomen het bos niet meer. Als ondernemer is het om die reden van groot belang om je concurrenten te overstijgen middels een persoonlijke band met de klant. Persoonlijk contact is namelijk niet alleen gezellig voor ondernemers, maar bovenal zeer lucratief.

Processed with MOLDIV

Vanzelfsprekend moet het product goed zijn en dien je als ondernemer te beschikken over de nodige kennis van de branche waarin je opereert, maar net zo belangrijk is het klantcontact en de service. Voor een klant die overspoeld wordt met keuzemogelijkheden is de gunfactor uiteindelijk doorslaggevend.

Succes middels vertrouwen
Het verhogen van de gunfactor begint bij oprechte interesse in de potentiële klant. De klant hoort tenslotte centraal te staan. Dit kun je bewerkstelligen door vooral goed te luisteren en tegelijkertijd een vertrouwensband op te bouwen met de potentiële klant.

Net als zovelen volg ook ik diverse organisaties online via social media. Niet alleen omdat ik geïnteresseerd ben in de producten en diensten die ze aanbieden, maar ook omdat ik een bewonderaar ben van de organisatie zelf. Ik bewonder bijvoorbeeld de informele bedrijfscultuur die ze uitstralen, het stoere of stijlvolle karakter, de inspirerende historie of juist de humor die ze delen.

Mijn favoriete bedrijven hebben allemaal één ding gemeen, en dat is de persoonlijke benadering die ze hebben naar hun potentiële klanten. Deze persoonlijke benadering zorgt ervoor dat ik ze niet meer zie als een onderneming, maar meer als dienstverlenende ‘vrienden’ waarvan ik weet welke mensen er werken, welke taal ze spreken en waar ze zich op dit moment mee bezig houden. Kortom, ik ken de mensen achter de organisatie en dat schept vertrouwen met als gevolg dat ik graag zaken met ze doe.

Pleinvrees
Een goed voorbeeld van zo’n vriendelijke onderneming is Pleinvrees. Deze evenementenorganisatie organiseert al vijf jaar toegankelijke deep house feestjes door heel het land. Na mijn eerste bezoek aan Pleinvrees Heroes, het jaarlijkse grote festival waar ik per toeval belandde, ben ik Pleinvrees gaan volgen op Facebook en Instagram om op de hoogte te blijven van nieuwe feestjes. Het festival was namelijk goed georganiseerd en de line-up met dj’s als Oliver Koletzki, Illesnoise, Kölsch en Alle Farben was een genot voor het oor. Eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ik ook nog een aantal andere organisatoren van goede feestjes volg op diverse social media, dus kon Pleinvrees hier ook nog wel bij.

Vanaf het eerste moment viel de online communicatie van Pleinvrees meteen op tussen al die andere organisaties die ik volg. Door de humor, de zelfspot en de snelle en persoonlijke reacties op willekeurige vragen kreeg ik meteen waardering voor deze club. Pleinvrees kreeg al snel een vriendelijk en vrolijk gezicht en de mensen achter deze organisatie ken ik inmiddels voor een deel bij naam.

T-shirts
Vanwege het feit dat ik sindsdien met een vaste vriendengroep geregeld te gast ben bij Pleinvrees leek het mij leuk om ons als vaste bezoekers te verrassen met een Pleinvrees shirt die ik al meerdere malen voorbij had zien komen. Een berichtje van mij aan Pleinvrees via Facebook Messenger werd zoals gewoonlijk snel en vriendelijk beantwoord alsof we al jaren bevriend zijn, en een foto van een stapeltje t-shirts rolde vervolgens mijn telefoon binnen met de tekst: “Ze liggen klaar!”.

Ondanks het feit dat Amsterdam overspoeld wordt met feestjes en festivals blijven ik en mijn vrienden ook altijd kiezen voor Pleinvrees. Niet alleen vanwege de line-up of de goede sfeer, maar ook vanwege de altijd vriendelijke en vrolijke organisatie die hier achter zit. Een organisatie waarvan ik hoop dat ze nog veel meer successen zullen boeken in de toekomst en aan wie ik graag mijn geld spendeer.

Minne Telman (Invictus Media)