Zakelijk inzetten van Instagram: de basis voor een sterk kanaal

Posted on by admin

Veel bedrijven die wij spreken zetten het liefst alle mogelijke social media in. Daarbij koppelen zij Facebook aan Twitter aan Instagram enzovoort; ‘zolang wij maar zichtbaar zijn’ is een veelgenoemde reden. Bij Invictus Media adviseren wij altijd om elk sociale medium naar eigen kracht in te zetten. Omdat Instagram veel terrein heeft gewonnen in het social media landschap en wij daar ook steeds meer vragen over krijgen, deelt Invictus Media vandaag met jullie deze blog!

Posts op Instagram
Wat Instagram leuk maakt, is dat foto’s en video’s leidend zijn in de posts. Dit in tegenstelling tot andere social media waar tekst leidend is, of gelijk staat aan de foto’s en video’s.

Ondanks dat foto’s en video’s leidend zijn hoef je geen professionele fotograaf te zijn. Instagram biedt verschillende mogelijkheden die jouw foto met slechte compositie of lichtval veranderen in een sfeervol plaatje. Zo kun je bijvoorbeeld foto’s op een eigen typerende manier bewerken waardoor al je volgers gelijk zien dat het jouw kenmerkende content is.

Voor volgers is het belangrijk dat de content op jouw Instagram-account interessant is. Laat daarom verschillende facetten van jouw bedrijf zien. Hierbij kun je denken aan:

  • Productfoto’s
  • Kijkje achter de schermen
  • Ontspanningsmomenten
  • Personeelsfoto’s

Hoe kom ik aan volgers?
Laat huidige volgers op Facebook en Twitter, maar ook op je website weten dat je nu ook te volgen bent op Instagram. Link daarbij naar de Instagram-pagina van jouw bedrijf!

Gebruik daarnaast hashtags in je posts. Hashtags geven de context van een foto of video op je pagina weer. Bedenk bij de content die je plaatst voor welke doelgroep deze relevant is en bepaal daarbij passende hashtags. Door hashtags te gebruiken verschijnt je post in de zoekmachine van Instagram en word je gevonden door potentiële fans; hashtags vergroten je bereik!

Het is wel belangrijk dat je een post niet volstopt met hashtags. Mensen die jou volgen zullen je ‘spammerig’ vinden.

Interactie en engagement
Instagram is een echt interactief platform waar bedrijven en volgers onderling de interactie aangaan. Mensen (hash)taggen zich een slag in de rondte en zullen daarbij ook jouw bedrijf of branche (hash)taggen. Reageer of like de (relevante) posts waarin jouw bedrijf of branche getagd wordt! Hoe? Ga bijvoorbeeld de interactie aan met volgers die een foto van jouw bedrijf, dienst of product hebben geplaatst op hun pagina. Laat zien dat je als bedrijf betrokken bent bij je fans en volgers! Creëer duurzame relaties en merkbeleving middels creativiteit en afwisseling!